måndag 30 januari 2012

Putsa silver..

eller vardags, helgdags och finfint!

Jag har efter stor möda och givmilda släktingar fått ihop en hel del bestick.
Vardagsbesticken som jag älskar, men som tyvärr inte blir så fina i diskmaskinen.
Så har jag silverbestick som mormor varit så generös och gett oss syskon
och kusiner genom åren.
De används vid finare tillfällen och putsas upp vid behov.
Men jag har även fått ärva gammelmormor Ingrids nysilverbestick.
Med monogram.
De har inget större ekonomiskt värde, men för mig är de en dyrbar skatt!
Tog mig i kragen och putsade upp dem så de är redo att användas.


För det ska vi göra. Använda det vi har runt omkring oss menar jag!
Att nyttjas och vara till glädje är tingens enda mål och mening!

Å jösses så djup jag blev helt plötsligt :)
Så här gör jag när jag putsar.
Funkar lika bra på silver som den inte lika ädla metallen nysilver.

Börja med att ta fram dina bestick och bestäm dig för att spendera en timme med dem.


Täck sedan botten av diskhon med ungsfolie. Häll på en rejäl skvätt salt, minst en halv deciliter.
Fyll på med kokhett vatten så pass att det kommer att täcka besticken.
Lägg sedan ner bestick, men se till att alla har kontakt med folien. Ta några i taget.


Låt besticken ligga ett tag, lite längre om de är mycket svarta.
Ta under tiden fram ett par diskhanddukar och något att ta upp besticken med.
Det är ingen bra ide att ta upp dem med fingrarna. Vattnet är varmt, och besticken med :)

Ta upp besticken och lägg dem på en diskhandduk för att svalna.
Och lägg ner ett lager bestick till i vattnet.


Sen är det bara att torka besticken riktigt torra och glädjas åt hur lätt det gick :)

Jag har ingen bra bestickförvaring till dessa så jag slår in dem i en linnehandduk.



Rulla ihop hårt så det inte blir så mycket luft i. Det är luften som gör att silvret blir svart.
Sen förvarar jag knytet i en tygpåse.

Gammelmormor hade sex uppsättningar bestick, så jag tänker försöka komplettera med
lika många till. Min modell heter Haga (ironi delux)
Om någon skulle råka springa över en sked eller gaffel i äkta alpacka.. :)




Önskar oss alla en god natt!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar