måndag 30 januari 2012

En klassiker.

Bloggen Söta Saker har varje månad en bakutmaning med olika teman.
Januaris tema är klassiker och jag tänkte bidra för första gången :)


 Flarn i almänhet är ju en klassiker, men mina mandelflarn är de jag gillar bäst.
En knäckig smak med krunch av mandel, kan det bli bättre?
De är lättbakade och kan varieras i det oändliga!
Vi börjar väl med receptet...

100g smör el margarin
1 dl strösocker
100g hackad eller flagad mandel
Om du anväder flagad mandel kan det vara bra att grovhackad den.
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk eller grädde
1 msk sirap


Lägg alla ingredienser i en kastrull och låt smälta ihop på låg värme.
Låt sjuda någon minut.


Klicka ut på pappersklädd plåt.


Grädda i 150 grader till flarnen fått fin färg ca 8 minuter.


Ser det ut så här när du tar ut plåten är det ingen katastrof!
Ta en kniv och putta ihop flarnen bara.
Var försiktig så du inte bränner dig bara. Smeten är snorvarm!


Sådärja...

Jag valde att göra dubbla flarn den här gången och la en chokladsmörkräm mellan dem.


Flarnen är väldigt sköra så jag tycker att det är lättast att spritsa ut fyllningen och bara
lätt sprida ut den med en liten slickepott.


Sen är det bara att njuta!

Flarnen passar lika bra att äta som de är, till glass, som topp på en cupcake.
Bara fantasin sätter gränser.
Har man starka nerver och stort tålamod kan man göra stora böjda flarn.
Det har inte jag, så jag nöjer mig med små :)

Önskar oss alla en god natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar