onsdag 4 januari 2012

Januari börjar året....

God fortsättnig på oss!
Det blev jul, en helt lagom sådan som firades i skogen med pappas familj.
Vi tog med oss ett fat julgodis, julklapparna och kom lagom till Kalle.
Storbarnen åkte skoter och pappa sköt raketer :)


Kompleterade med en barnvänlig mandelmassegodis.
Tanken var att vi skulle göra små tomteluvor som bloggen Kryddburken tipsade om.
Men jag hade ingen röd karamellfärg hemma, så då gjorde vi ekollon i stället.
Färga mandelmassa ljust grön. Forma till små koner och doppa den tjocka änden i smält choklad. Ställ ner cholkadänden på ett fat med ett centimetertjockt lager strösocker och cholkaden stelna.
Lätt som en plätt! :)


Juldagen hjälpte jag äldsta sonen att få igång hans julklappsdator (tack snälla svärfar! P vart och är så glad!) och sen blev det lite mackfika och julgodisätning. Sen började det blåsa....
och det blåste.... hela natten.
Så pass att maken vaknade vid halvfyra och trodde att fönstren var på väg in i huset!

Strax före jul knäppte jag kort på dungen nedanför oss, det var så vackert med snön på träden.


När vi vaknade på annandagen hade fyra granar vält!
Grannen var snabb att ta reda på dem och nu har jag vant mig vid den nya utsikten. Det syns inte så väl på bilden, men det är stor skillnad i verkligheten.


Vi var bjudna till svärmor och HGT på lunch och med motorsågen i bagagen åkte vi dit.
Vägen var röjd som tur var, men svärmor var strömlös.
Hon är fantastisk min svärmor och finner sig i alla situationer!
Stuvade makaroner och köttbullar lagat på köksvedspisen smakade underbart och det var riktigt trivsamt utan tvn.
Dagmar ställde till det ordentligt för många.
Skog i enorma mängder ligger på backen och elnätet lagas fortfarande.
Jag är tacksam att vi klarade oss utan skador!

Sen tog vi oss igenom ett par mellandagar. Grabbarna och jag åkte till Birsta (vi och alla andra, fasen va trångt det var!) för att sprätta julklappspresentkort och leta Skylanders. På onsdag kväll fick storgrabben P sin första vattkoppa. Och på torsdag hade lillkillen A fått några han med.
A fyller år på nyårsafton, så han var förtvivlat rädd att vi skulle behöva ställa in hans kalas!
Fortsättning följer...
ska bara fixa middag först :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar