tisdag 17 april 2012

Rätt sätt och mitt sätt....

Det här med frösådd är ju en hel vetenskap.
Men det struntar jag i :)
Jag plockar bra tips där jag ser dem
och anpassar mig sedan efter de förutsättningar jag har.
Jag har inga växtlampor, pluggboxar eller växthus.
Men det växer hos mig ändå :)

Det jag visar är alltså inte på något vis rätt sätt!
Utan det är på mitt sätt...

Fröna hade växt upp rejält och var i behov av omskolning.
Så innan jag for på trädgårdsmässan gjorde jag ett ryck.
Oavsätt sätt så är det viktigt att diska plantkärlen.
Noga!


Jag använder en sked för att få med så mycket som möjligt av rötterna när jag tar upp plantorna.



Och sedan är det bara att peta ner dem i en bra planteringsjord.
Vissa större tagetes har fått lyxen att stå i individuella krukor,
men det mesta står som vanligt i godislådor :)



Jag har för vana att sätta ner plantorna lite lägre i den nya krukan.
Då blir de inte så rangliga med en gång och det växer ut nya rötter med!

Det är fullt i mina fönster nu.
Och då är inte alla sorter omskolade än...
Jaja, värre problem har jag löst :)

Inann snön kom tillbaka hittade jag dessa sötnosar...


De ligger nu begravda under en dryg decimeter snö...
Man kan ju undra vad det ska vara för bra med det!
Och enligt insatta källor ska det komma en decimeter till på lördag!!
Gahhh

Men hade vi inget väder, vad skulle vi prata om då?

Önskar oss en god natt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar