torsdag 1 mars 2012

Stuvade kanelmakaroner.

I vanlig ording har vi ätit pannkaka i dag.
Ugnspannkaka.
Men den gör sig inge vidare på bild :)

Men häromdagen åt vi stuvade makaroner till familjens glädje.
Jag har genom åren slitit mitt hår och bränt kastrull
efter kastrull över detta.
Men nu har jag kommit fram till ett idiotsäkert recept!

Börjar med att sätta på en kastrull med vatten till makaronerna och ta fram en rejäl
kastrull som rymmer de färdiga stuvade.
Jag brukar koka rejält när jag ändå håller på, så räcker det till dagen efter med.
 I med makaronerna när vattnet kokar :)
Gör sedan en bottenredning i den stora kastrullen och späd på med mjölk
så du får en lite lösare stuvning.
Jag kör på en höft, men en rejäl klick smör, ca 1 dl mjöl och en liter mjölk.


Koka makaronerna till de är nästan klara.
Slå av vattnet och häll i makaronerna i stuvningen.



En nypa socker och lite malen muskot har alltid varit standardkryddning för mig.
Men för några år sedan tog jag fel burk och kryddade med kanel.
Ett riktigt lyckat misstag, så det har jag fortsatt med :)



Så är det bara att röra om och sätta på ett lock så står det och gonar till sig aldeles av sig självt!



Medan mackisarna står på bänken och sköter sig själva så är det dax att fixa köttbullar, korv eller vad man nu föredrar. Kastrullen håller sig varm länge, länge.

Rör om innan servering bara :)



Nu ska jag och min drömrulltårta packa ihop oss och gå på föräldramöte.

Önskar oss en trevlig kväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar