söndag 30 september 2012

Enkel Thekaka

Septembers sista dag.
Och det innebär att det är dags för Månadens sötsak hos Söta saker!
Som vanligt är jag ute i sista stund,,,
 tur för mig är att månadens tema är enkelt.
 
Nu är ju allt jag bakar enkelt att göra,
men valet föll på mina Brysselkex.
Dels så är de suveränt goda till the, som det ju är säsong för nu.
Och dels så älskar min moster Brysselkex och hon kommer på besök till veckan.
Oavsett om du dricker the eller har en moster så
 tycker jag att du ska provbaka denna kaka :)
 
 
 
Så här gör man...
Börja med att blanda strösocker och nån droppe karamellfärg i valfri kulör
i en plastpåse.
 

Blanda sedan...
4 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
200 g smör
 

Tills det ser ut så här...
 

Knåda ihop degen och dela den sedan i två delar.
Forma till "rullar" i valfri form
och rulla rullarna i det färgade strösockret.
Jag har aldrig lyckats skära en rund rulle snyggt,
så jag brukar göra ovaler, trekanter eller som nu fyrkanter :)
 

Låt "rullarna" stelna till i kylskåp ca 30 min
och skär sedan upp dem i skivor.
Grädda i 175 grader 7-10 min.
Gräddningstiden beror på diametern på rullarna.
Jag gör mina kakor som små munsbitar och tar då den kortare gräddningstiden!
 
Sen är det bara att koka en kopp the, duka på en snygg bricka...
 
 
och sätta sig och njuta på sin favoritplats!
 

Det fina björkljuset fick jag av svägerskan i present.
(finns på Lagerhaus)
 
Önskar oss alla en härlig Oktober!
 

 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar