torsdag 18 oktober 2012

Får jag ta ett exempel?

När jag vill förklara något tar jag gärna till ett exempel.
Jag tänkte få göra det nu.
 
Vi tar snön till exempel.
 
Det snöar på vintern, det vet vi alla.
I bland snöar det mycket, i bland lite.
En del tycker om när det snöar, en del inte.
 
Om man nu inte är så förtjust i snön,
man kanske till och med avskyr den!
Så är det lätt hänt att man svär ve och förbannelse från december till april...
FAST man vet att man inte kan påverka snöandet, så vill man liksom det.
-Men nu får det väl faktiskt sluta snöa!
-Denna jävla snö, jag tror jag blir tokig!!
-Jag blir så trött på denna snö, hur länge ska det vara vinter??
-Måste det verkligen snöa, det tar ju aldrig slut?!?
-Jag blir så förbannad!
Ni förstår hur jag menar va?
 
Snöa kommer det att göra.
Vi kan inte lita på att vi får veta i förväg när det kommer att snöa.
Det är faktum!
 
Men kanske finns det ett annat sätt att se på snön...
Vill jag verkligen gå hela vintern och vara arg och irriterad på något som jag inte kan styra över?
Finns det ett annat sätt?
Jag tror det!
Jag tror att om man tränar sig på att bara konstatera ATT det snöar,
utan att lägga in någon känsla i det,
då blir snön liksom avdramatiserad.
Och om man verkligen bestämmer sig för att träna på
att inte hetsa upp sig varje gång man måste gå ut och skotta,,
då kommer skottandet också att gå lättare!
:)
 
 
 
Sen kvarstår ju snön som ett faktum i sig, det ska vi inte glömma!
Beslut som ska jag skotta själv eller leja bort det måste fortfarande tas.
Kanske jag till och med funderar på att flytta till ett annat land för att helt slippa snön?
Eller så kanske jag kan försonas med tanken att det faktiskt finns fördelar med snön...
jag kanske faktiskt uppskattar att åka skidor/skoter/skridskor/pulka!
 
Jag har snö i mitt liv.
Det tror jag vi alla har...
Ska vi träna tillsammans?
Fundera över vad din snö är!
Och nästa gång vi möter den så trallar vi...
"Ja ser det snöar, jag ser det snöar, det var väl roligt hurra!"
 
och som vanligt heter snön nåt annat i verkligheten :)
 
Önskar oss alla solsken i våra liv!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar