lördag 13 oktober 2012

Den som spar, hon har, hela jobbet kvar

Kommer ni ihåg vad slut jag var?
Det höll i sig ett tag kan man säga!
Men nu ska jag göra ett försök att dela med mig av lite kunskap.
 
Jag har ju haft loppis i sommar.
I ett stort partytält.
Tältet sattes upp strax efter midsommar.
Och planen var att det skulle tas ner när skolan började.
Det var ju en fin plan!
Men nu blev det inte så.
Tältet har stått kvar som en daglig vagel i ögat...
Jag måste verkligen.....
I morgon ska jag verkligen.....
Om det bara slutar regna så kan jag....
Så där har jag hållt på.
Och inte plockar tältet ner sig själv bara för att jag tänker på det heller :)
 
 
Nåväl.
Man ska nog inte ha ett tält uppställt i fyra månader.
Utan att göra mer än att klippa gräset i och runt det.
Men om man nu ändå har det,
och sedan står inför den fantastiskt betryckande uppgiften
att städa ur det inför vinterförvaringen.
Så kommer mina bästa tips här!
 
 
1. Har du tillgång till en vattenslang i närheten av tältet?
Grattis!
Spola av tältet in och utvändigt.
Spraya på valfritt rengöringsmedel.
Ta en kopp kaffe, pilla dig i naveln, småfis lite.
Spola av medlet och låt tältet torka.
Klappa dig själv på axeln och skänk en tanke till oss
som måste gå vidare till punkt två!
Du är klar nu!
 
2. Har du inte tillgång till vattenslang?
Ta ett djupt andetag och följ kommande råd!
# Bestäm dig för en dedline.
(det kommer att bli så tråkigt att du annars kommer att ge upp!)
# Bestäm dig för en belöning när du är klar.
(återkommer till min i ett senare inlägg)
# Är du arbetselak. Gör jobbet själv!
(du kommer att bli arg, det räcker väl om bara du blir det?!)
 
Sådär, ska vi sätta igång då?

Fyra månader ger en del snigelspår och flugskit..
Så vi börjar med att få bort den grövsta smutsen!
Så här gjorde jag...
 

Om det funkar? Jodå!
 
Så är det bara att vända på/byta handduk när det behövs!
 

När insidan var borstad tog jag utsidan.
Å här är det liksom lätt att ge upp.
Som tur var har jag min deadline och min belöning att tänka på :)
 
Så då är det bara det här...
 
och det här kvar...
 
Som jag förbannade sommarens kusar som inte har vett att gå på dass utomhus!!
Å inte går det att borsta bort skiten heller!
Nä, nu får vi byta metod.
Vatten, svamp, borste och medel provade jag först.
Men det  skummade, skvätte, rann efter armarna och måste torkas med rent vatten.
 
Det här är grejen!!

Torka bort skiten bara och släng servetterna!
Så här...
Rent!

Så var det bara resten av tältet kvar!
Å när man är klar med insidan,,,
så har man utsidan kvar!
Men jag blev klar :)

FÄRDIG!! :)
 
Och efter en liten stund kom min deadline hem från arbetet.
Så efter middagen gick vi ut och rev tältet...
änglarna spelade på sina harpor,
duvorna flög ut från skogen och formerade hjärtan på himlen,
maken och jag såg djupt in i varandras ögon och upplevde den största lyckan,,,
 
Nja, kanske inte riktigt så,
men vi var båda väldigt glada att tältet ÄNTLIGEN var nertaget :)
 
Om det här vore en fabel skulle slutklämmen kunna vara...
"Lämna inte till morgondagen vad du kan göra i dag!"
eller
"Träningsvärk är bara en påminnelse av hårt arbete!"
eller
"Stör gärna den fluga som skiter!"
 
Men nu är det ju ingen fabel, så jag säger:
Ring inte mig, om du vill ha hjälp att städa ditt tält!
 
 
 
 





 
 


1 kommentar:

  1. Hahaha, fan vad härlig du är!!! :)
    Skönt att ha det gjort!

    SvaraRadera