onsdag 8 augusti 2012

Syltning

Drygt två kilo hallon fick jag ihop på en liten stund :)
A plockade svartvinbär som vi fick ta med hem.


Och P plockade grodor som fick stanna kvar :)


Väl hemma satte jag igång med att leta efter mina geleglas.
Som inte gick att hitta!
Så det blev till att susa på Ica för att köpa nya.
Där hade de bara plastvarianten, men gelen skulle ju kokas så jag köpte ett gäng.

Kom hem och muttrade över hur jag skulle kunna sterilisera plast.
Gnällde lite över att saker inte kan vara som de alltid har varit...
Kokade bären med vatten.
Letade silduken.
Som inte gick att hitta!
Improviserade med en kökshanduk i ett durkslag...


Gör inte det!
Du får bara gråa hår under tiden du står och tittar på dropparna som inte kommer.
Tog till en hyfsat finmaskig metallsil i stället och fick klar gelen.
Massor blev det :)

Syltkoket gick smärtfritt!
Lyxade till det och gjorde en fröfri variant.
Suveränt gott på glass bland annat.
Kommer ett eget inlägg om det vad det lider...

Så skulle jag bara flytta undan brickan med geleglasen,
och fick med mig en burk sylt i farten...


Varm sylt och glassplitter på hela köksgolvet, skåpsluckor och under spisen.
Så det blev till att skrapa upp och torka.
Och torka.
Och torka lite till!

Det där med plastglas är nog inte så tokigt i alla fall.
Men måste universum vara så övertydligt med att bevisa det för mig? :)

Jag hade lite hallonsylt kvar sen i fjol.
Så för att göra plats för det nya så fick den förvandlas till hallongrottor.


Jag hade slut på strösocker efter gelekoket så jag tog farinsocker i stället.
Funkade utmärkt :)
Kakorna blev lite mörkare i smaken och lite extra smak.

Jamen så där.
Då har skördesäsongen börjat med buller och bång!
Fortsättning följer,,,

Önskar oss alla en god natt!







1 kommentar:

  1. sv: Ja, visst var det bra!? :)

    Du får gärna ta med dig några kakor och komma till veckan då Freja fyller år ;)

    SvaraRadera